fredag 20 november 2015

Veckobrev v.47

Hej alla,

idag torsdag är det klassfest och jag önskar alla lycka till! Min plan är att komma förbi under kvällen och hälsa på.
Everybody goes red ;0)

Gå in på länken nedan så får du information om den kommande föräldraföreläsning om "*Retorik och konsten att tala" tis 24/11.

https://www.youtube.com/watch?v=8AoOPK22Nt4&feature=youtu.be

Det är samma datum som gäller för Aktion julklappen. Sista inlämningsdag för paketet, tis 24/11.
Det som ska ingå i julklappen är:
1 blyertspenna
1 pennvässare
1 suddgummi
1 skrivhäfte  
1 ritblock
1 ask färgkritor
1 tvål
1 tandborste
1 tub tandkräm
1 tablettask
1 reflex

Det var läxa att läsa 20 min/dag 5 dagar i veckan och skriva svar på frågor till Stjärnläsaren idag. Elever fick parvis träna på att muntligt sammanfatta en text (några sidor ur Nils Holgerssons underbara resa) som jag läste högt ur. Därefter fick de berätta för klassen vad de kom ihåg och jag skrev stödord på tavlan. Utifrån stödorden fick eleverna fortfarande parvis skriva meningar på miniwhiteboards. De gick sedan ihop 4 och 4 och läste upp sina meningar för varandra. Sedan skrev vi tillsammans tre, fyra meningar på strategin Cowboyen. 
Eleverna fick därefter läsa upp de egna svaren på Stjärnläsarefrågorna i grupper om 3 och 3. Jag tycker att det är viktigt att det finns en mottagare när eleven lagt tid på att skriva ner sina tankar. Det var även deras uppfattning! Då blir skolan viktig.

Peppa era barn att verkligen läsa 20 min/ dag. Det ger resultat i barnets språkutveckling.

Vi önskar er alla en mysig helg!
Helena & Maliha



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar